S letadlem k pyramidám… 🙂
Když se občas někomu zmíním o tom, že dělám multilevel marketing – dost často se dozvím něco o ošklivém obchodním modelu, letadýlku, do kterého je potřeba dostat co nejvíc oveček, nebo pyramidě, kde vydělávají jen ti na úplném vrcholku… A úplně klidně se vám teď přiznám k tomu, že byly doby, kdy jsem si to myslela taky.
Co se změnilo?
Je MLM pyramida nebo letadlo? A nebo tenhle obchodní model dává smysl?
V první řadě to, že jsem pochopila, jak v MLM uspět. Čestně a s rovnou páteří. A taky třeba to, že tenhle systém má pár bonusů, kterými se běžný obchodní model skutečně chlubit nemůže. Třeba menší ekologickou stopu a větší udržitelnost…
Kde se vůbec MLM vzalo?
Když jsem se poprvé zamyslela nad vznikem obchodního modelu, kterému se říká síťový nebo víceúrovňový marketing, došlo mi, jak je zajímavý pro začínající společnosti s vlastním produktem. Vyžaduje totiž mnohem menší počáteční investice, než klasický obchodní model.
Pojďme na chvilku nakouknout do historie…
Síťový marketing vznikl v padesátých letech v Americe (i když jeho zárodky jsou ještě o takových 20 let starší). Internet neexistoval, telefon tehdy měla možná polovina domácností, a pokud jste nebydleli ve městě, dost možná jste to měli do nejbližší civilizace či obchodu 3 míle po polní cestě a pak dalších 20 po silnici. A nebo ještě dál…
A teď si představte, že máte malou firmu, která se rozhodla vyrábět drogistické zboží – které má navíc tu výhodu, že si ho doma naředíte z koncentrátu (takže domů z obchodu, co do něj jedete hodinu autem, netáhnete 20 lahví okeny, ale třeba jen jednu).
No jo, ale jak tenhle produkt dostat do oběhu? Začínáte, takže peněz není nazbyt. Můžete si dovolit vyrobit stovky lahví svého nového produktu, který zatím v podstatě nikdo nezná – a zásobit s ním obchody alespoň v celém větším městě? Dost možná ne…
…ale váš produkt je přece tak skvělý, že to nechcete vzdát hned na začátku. A říkají to i vaši přátelé, kteří už ho vyzkoušeli. A občas dokonce i jejich přátelé, kteří už jsou vám za něj ochotní zaplatit. A i ti mají spoustu kamarádů…
A tak vás možná napadne použít stejný model, jaký používají obchody – ale také velké firmy a jejich obchodní oddělení. Nabídnete svým přátelům, že mohou váš čistič nabídnout svým známým a udělat si u vás hromadnou objednávku. Vy jim při určitém objemu nákupu produkt prodáte za velkoobchodní cenu – takovou, jakou byste nabídli obchodu, který by váš produkt prodával. Maloobchodní marže je pak jejich odměnou za to, že váš výrobek prodali dál – stejně, jako je tomu v běžném obchodě.
Pro začátek dobrý nápad – ale sami víte, že každý z vašich kamarádů zná jen omezený okruh lidí. Jak váš produkt rozšířit ještě dál? Snadno. Kdokoliv z vašich zákazníků se může stát vaším „obchodním zástupcem“ – tedy tím, kdo dělá hromadné objednávky a představuje váš produkt dalším lidem. Tak se váš čistič totiž může šířit celou zemí mnohem rychleji. Ale jak své obchodníky motivovat k tomu, aby pouze neprodávali (za maloobchodní marži), ale pomáhali obchodní síť rozšiřovat?
Stejně, jako v kterékoliv firmě disponující obchodním oddělením. Drobnou provizí z prodeje celého „oddělení“.
Jak se z té „drobné provize“ stane onen často slibovaný pasivní příjem a miliony – na které tak často lákají někteří méně seriózní MLMáci?
Tak, že to děláte dlouho a dobře. Stejně jako začínající obchodník bere zlomek platu obchodního ředitele, tak i v MLM platí, že čím větší obrat má vaše oddělení, tím výš postupujete v kariérním žebříčku a tím roste i vaše odměna. Odměnu dostáváte nejen za to, že sami umíte prodávat – ale i za to, že jste pro firmu našli schopné lidi, které navíc vedete a učíte je, jak to dělat ještě lépe.
V MLM to má ale jednu zásadní výhodu. O postupu rozhodují vaše obraty. Nic víc, nic míň. Takže se vám rozhodně nestane, že vás při povyšování už potřetí přeskočí, protože si nerozumíte se šéfem…
Jak je to s tou udržitelností?
Udržitelnost a menší ekologická stopa patří k věcem, které se mi na MLM (a Euroně obzvlášť) hodně líbí. Sama jsem totiž původní profesí specialistka logistiky. I když jsem se v posledních letech zabývala hlavně leteckými a námořními přepravami, s logistikou jsem začínala ve velkoobchodní síti (konkrétně v Makru).
Díky tomu vím, jak vypadá běžná cesta produktu k zákazníkovi. Třeba taková láhev čističe oken se nejprve vyrobí a nadávkuje do lahví. S trochou štěstí jde na svou další cestu přímo z výrobního skladu, bez mezistanice v dalším firemním skladu (ale u větších firem to zdaleka není pravidlem). Přijíždí první kamion. Nakládá čističe a míří do hromadného překladiště, odkud si příslušný řetězec či velkoobchod na základě objednávek rozváží zboží na jednotlivé prodejny. V překladišti se vyloží a obvykle zůstává nějakou dobu skladem. Časem pak zamíří na svoje prodejní místo v regálu obchodního řetězce nebo velkoobchodu – samozřejmě dalším kamionem. Tady si nějakou tu chvíli postojí v regálu – a s trochou štěstí se jednoho dne skutečně prodá. Než k tomu dojde, běží v obchodě klimatizace, světla, topení…a samozřejmě se někdo stará o vyskládání do regálu, prodej – a to, aby čistič někdo nepronesl z obchodu pod kabátem bez placení (tyhle lidi v ceně produktu platíte taky). Ani odtud ale čistič nemusí mířit na poslední cestu do domácnosti – možná totiž absolvuje ještě jednu štreku, do vesnické sámošky nebo vietnamské večerky…
Zkuste si sami tipnout, kolik takových lahví se pohybuje po světě, bez toho, aby byly v nejbližší době využity…
Jak je tomu u MLM?
O dost jednodušeji. Produktů se vyrábí jen tolik, kolik se jich mezi výrobními cykly reálně prodá (třeba v Euroně běžně dostanete většinu produktů vyrobených v měsíci, kdy jste je objednávali). Skladování totiž samozřejmě stojí peníze. Když si produkt objednáte, zabalí vám ho do krabice, kterou odpoledne vyzvedne kurýrní služba společně s ostatními zásilkami z daného dne. Druhý den se vydá na cestu přímo k vám – konečnému spotřebiteli, nebo prodejci, který je obvykle předá zákazníkům ve svém okolí.
Žádná zbytečná nadvýroba, skladování nebo transport sem a tam. A vzhledem k tomu, že Euronu si doma vodou ředíte sami, ušetřili jste třeba u Univerzálního čističe transport 49 lahví. To jsou 2 velké krabice.
A je to teda letadlo?
Účelem MLM není nahnat do systému co nejvíc oveček, co vám v šestém kole pošlou korunu, takže budete těch korun mít podle vzorce Si=a1⋅qi−1/q−1 přesně 55.986.
Poslední M ve zkratce MLM znamená marketing. Vaším úkolem v MLM je představit značku a získat pro ni spokojené zákazníky.
Eurona prodává drogerii, tedy spotřební zboží, které všichni kupujeme opakovaně. Zatímco v DMku vás zkusí zlákat zákaznickou kartičkou, na kterou sbíráte body, za které jednou možná dostanete slevu – v Euroně za věrnost dostanete slevu rovnou, a u větších objemů nákupů navíc nějaký ten zpětný bonus ve formě provize.
Ta se může zvýšit, pokud nejste jen odběratel – ale děláte i zmíněný marketing, a představujete ji dalším lidem (zapomeňte na myšlenku, že za tohle firma konkurenčního čističe lidem neplatí. Platí – jen je narozdíl od MLM nevidíte osobně. Jen pojďte počítat se mnou – reklama v televizi, reklama v časopisech, reklama v letácích obchodu (maskovaná třeba za slevu), hostesky při reklamní akci a zástupy obchodních zástupců, co třeba jen chodí kontrolovat, jestli je zboží v regálu na správném místě. Jako fakt.).
A co ta pyramida?
No, taky ne 🙂
Ale začnu odjinud. Pracovali jste někdy v korporátu, snažili se postoupit na kariérním žebříčku – a pak na uvolněnou pozici místo vašeho povýšení nastoupil někdo zvenčí?
Tohle se vám v MLM nestane. Svoji cestu si musí každý prošlapat od začátku – a ty začátky bývají nejtěžší (pokud nemáte opravdu proříznutou pusu a nekonečný talent na prodej). Jakmile ale jednou vyrostete, vaše práce se začne měnit. Najednou se dostáváte do vedoucí pozice – pod sebou máte síť spolupracovníků, které musíte dobře vést a učit je tomu, co sami umíte (MLM fakt není jen o přímém prodeji. Stejně, jako se potřebuje zaučit obchodník v korporátu, potřebujete se naučit i tuhle práci).
Jako leader v MLM máte ale jednu nevýhodu. Vaše síť není složená ze zaměstnanců. Když budete svoji práci dělat blbě, mohou se ze dne na den sbalit a jít si hledat štěstí jinam.
Proto v MLM na vrchol vyšlapou jen ti, kdo to dělají opravdu dobře. Ti ostatní odpadnou, nebo se budou leta držet někde napůl cesty.
A že jsou ti na opravdovém vrcholu zaplaceni opravdu dobře? A proč by neměli být? Jejich odměna se VŽDYCKY počítá z obratu, který jejich sítě udělají. Pokud postavili silnou síť, jsou to právě oni, kdo firmě přinášejí každý měsíc prodeje za nezanedbatelné částky. O kolik peněz by firma samotná přišla, kdyby neměla právě onoho leadera na vrcholu – a jeho síť by vůbec neexistovala?
V každé firmě na světě jsou nejlépe placeni ti, kdo ji vedou – i když dělníci na nižších pozicích odvádějí mnohdy náročnější práci. A k nejlépe placeným patří právě obchodníci a obchodní ředitelé.
Stát se obchodním ředitelem je obvykle o dost jednodušší, než stát se leaderem v MLM. Ale i tady má síťový marketing jednu zásadní výhodu. Nezná „skleněný strop“. Je úplně jedno, jaké máte vzdělání, pohlaví, barvu pleti nebo zkušenosti. Když to děláte dobře, na ten pomyslný vrchol prostě jednou dojdete. A dostanete za to dobře zaplaceno.
Jak objednat výrobky Eurona?
Poštovné je 90 Kč, u zásilek v hodnotě 1500 Kč (v cenách před slevou) zdarma. Zásilky vozí společnost GLS a DPD, platit lze na dobírku (bez příplatku) nebo předem kartou.
K první objednávce dostanete zdarma katalog výrobků, u objednávek s hodnotou 100 bodů a vyšší obdržíte navíc vzorník aviváží (100 bodová objednávka zhruba odpovídá ceně 2500 Kč před slevou - bodovou hodnotu zjistíte v košíku).
Díky za skvělý popis MLM.
Děkuji za vysvětlení. Jsem rád, že tyto praktiky jsou v naší zemi zakázané vládou.