Registrace a sponzoring
Proč vůbec registrovat a nezůstat jen u přímého prodeje?
Registrace nových poradců a další rozvíjení sítě jsou jediným způsobem, jak se dá v MLM opravdu uspět. Pokud se zaměříte pouze na přímý prodej, dříve nebo později narazíte na vlastní limity – váš den má 24 hodin a sami prostě při nejlepší vůli neobsloužíte všechny, kdo by z vaší práce mohli mít přínos.
Registrace vám zároveň mohou pomoci k rychlejšímu růstu – i kamarádka, se kterou máte řadu společných přátel, zná spoustu lidí, které vy sami neznáte. Přesto se mohou stát součástí vaší zákaznické a distributorské sítě – právě díky registraci a sponzoringu.
Registrování do sítě je výhodné pro obě strany. Zaregistrovaný získává výhodnější ceny a případně i provizi z obratu vlastní sítě, vy pak máte možnost získat provizi odpovídající rozdílu mezi vaší provizní hladinou a provizní hladinou registrované osoby.
Nebojte se toho, že registrací přijdete o maloobchodní marži. To je krátkodobé myšlení. Vím, že v začátcích vašeho podnikání s Euronou pro vás právě maloobchodní marže může být důležitá – ale vy potřebujete růst. A to se vám pouze přímým prodejem nepodaří. Nebojte se maloobchodní marže u perspektivních zákazníků na pár měsíců oželet – za půl roku či rok sami sobě za tuto strategii poděkujete.
Existuje ještě jeden důvod, proč registraci nabídnout hned. Když to neuděláte vy, udělá to někdo jiný. Třeba já – až dotyčnému vyběhne můj web v googlu po zadání hesla Eurona levněji. Nebo si (třeba jen proto, že vás nechce obtěžovat) založí registraci sám v e-shopu Eurony, a jeho sponzorem se stane náhodná poradkyně z ATP. Přitom to mohla být vaše registrace – protože to vy jste dotyčné/mu Euronu představili.
Taky jsem to nevěděla od začátku…
Když jsem před mnoha lety poprvé zkoušela prodej kosmetiky v MLM společnosti, naprosto jsem nechápala, proč bych měla někoho registrovat. Vždyť to přece nedává smysl – zaregistruji kamarádku, ta si sama nakoupí za velkoobchodní cenu, takže přijdu o marži (a nejspíš i objem pro poštovné zdarma či dárek) – a v horším případě to příště bude ona, kdo nechá v práci katalog a přebere mi i zbytek zákazníků…
I když jsem četla kompenzační plán firmy a viděla možnosti rozrůstající se sítě, nevěřila jsem si dost na to, abych se pustila do budování sítě a zřekla se tím alespoň těch pár korun z maloobchodní marže.
Co se změnilo s Euronou?
Měsíc před tím, než mi kamarádka nabídla vyzkoušet Euronu, jsem četla knížku Randyho Gage Jak si vybudovat MLM stroj na peníze (dostala jsem ji v rámci promo akce v pdfku a byla jediná, kterou jsem měla v počítači, když mě na víkendu o samotě chytilo špatné počasí). Ta knížka změnila všechno.
Principy MLM jsem sice chápala už předtím, ale s touhle knihou všechno zapadlo na správné místo a začalo dávat smysl. Proč budovat síť. Jak si nepřipadat jako zloděj, když prodávám kamarádům za katalogovou cenu a sama nakupuji levněji. Jak nabídnout spolupráci…
(Pokud bych vám pro MLM měla doporučit jedinou knihu, je to tahle. Kupte si ji, nebudete toho litovat.)
Podnikání s Euronou jsem od začátku začala stavět novým způsobem. Přímý prodej téměř nedělám, jen čas od času nabídnu na Facebooku možnost přidat se k mé vlastní objednávce. Jinak se od začátku zaměřuji pouze na registrace. Díky pokroku v MLM prodeji, kdy může kdokoliv snadno zadat objednávku stejně, jako v kterémkoliv jiném e-shopu, je to mnohem jednodušší, než dříve.
Se zavedením jedinečného odkazu poradce (najdete ho v kanceláři na webu Eurony) se moje síť začala rozrůstat raketovou rychlostí, i když převážně v první linii. V prvních pár měsících jsem sice neviděla zásadní výsledky v penězích (asi 2x jsem dokonce nechala nasbíranou provizi propadnout, protože jsem další výrobky za 100 bodovou objednávku nepotřebovala) – ale během půl roku se to zásadně změnilo. Dnes mi chodí každý měsíc výplata na účet, a ta částka není zanedbatelná. Stálo za to těch prvních pár měsíců, kdy jsem za svou práci nedostala odměnu? Rozhodně ano. Teď ji totiž právě za tuhle práci často dostávam i v měsících, kdy nemám čas se Euroně věnovat.
Jak nabídnout registraci / příležitost
Jednoduchá rada do začátku – udělejte to hned, jakmile váš kontakt projeví zájem o výrobky. Třeba takhle:
„Víš, Eurona nabízí 2 způsoby, jak si zboží můžeš objednat. Jedna možnost je domluvit se se mnou, a já Ti je přidám ke své vlastní objednávce. Pak za výrobky platíš katalogovou cenu. Pokud chceš jen jeden, dva kousky, tak se to takhle vyplatí, protože neplatíš poštovné. Pak je ale druhá možnost, že Ti u Eurony udělám registraci. Ta Tě k ničemu nezavazuje – funguje jako běžný účet v e-shopu, ale jsou u něj nějaké výhody. Zaprvé máš celou objednávku levnější o 20% marži, protože nakupuješ za velkoobchodní cenu. Pokud budeš nakupovat víc, ta sleva může být ještě vyšší. Samozřejmě můžeš zůstat jenom zákazník nakupující se slevou, ale pokud by ses rozhodla Euronu nabízet dál, třeba tak, že necháš katalog v práci a přineseš kolegyním pár vzorečků, můžeš sama získat odměnu z přímého prodeje nebo zpětnou provizi z registrací. Eurona je teď hodně populární a na vzorek univerzálního čističe se nechá zlákat skoro každý…“
Celé vysvětlení vám zabere zhruba 3 minuty, a dotyčného k ničemu nenutíte. Pokud projeví zájem, můžete samozřejmě zajít do větších podrobností, nastínit provizní systém, odtajnit tipy na rozvíjení vlastního byznysu…
Pamatujte si – jednou zaregistrovaný zákazník je součástí vaší sítě, s trochou aktivity navždy. Neregistrovaný zákazník, který u vás pouze nakupuje, může kdykoliv skončit v síti někoho jiného. Nabídněte mu tuto možnost jako první!
Ale já teprve začínám, a nevím, jak na to! Jak mám svému nováčkovi radit?
Dobrá zpráva pro začátek – první kroky jsou vždycky nejtěžší. Jakmile je zvládnete (i když třeba párkrát spadnete), začne se to rozbíhat samospádem. Věci, o kterých jste na začátku vůbec netušili, jak do nich, se stanou něčím, o čem vůbec nepřemýšlíte.
Každopádně pár rad do začátku – nebojte se přiznat, že s Euronou taky začínáte, neznáte všechny výrobky, nebo teprve zkoušíte, jak budou lidé reagovat na vaše nabídky. Upřímnost funguje. Až budete mít nějaké zkušenosti za sebou, můžete inspirovat vlastním příkladem („taky jsem si myslela, že MLM nikdy dělat nebudu, protože na nabízení a prodávání nejsem – a dneska mi to každý měsíc platí hypotéku a navíc mě to neuvěřitelně baví…“).
Pokud váš nováček potřebuje „důkaz místo slibů“, konkrétnější fakta, nasměrování od někoho zkušenějšího – máte pořád spoustu možností, jak to zařídit. Díky MLM systému totiž máte nejen svou síť vámi zaregistrovaných – ale také tzv. upline. To znamená sponzorskou linii nad sebou. Z té by vám měli být k dispozici přinejmenším 2 lidé – váš sponzor (to jsem buďto přímo já, nebo ten, kdo vás k Euroně zaregistroval), a váš TOP manažer (v naší síti Kristina Pitrová). Nebojte se nás kontaktovat a říct si o pomoc. V MLM nikdo neuspěje bez toho, aby uspěla i jeho síť – proto je i váš úspěch naší prioritou.
Třetí možností je přidání nováčka do některé z facebookových skupin, kde se poradkyně o své úspěchy a techniky dělí. Ať už je to Naše Eurona, Jdeme do toho TOP! nebo Zónový úklid – Eurona tým.
A nakonec – nezapomeňte ho přidat do tohoto kurzu. Pokud patříte do mé sítě, pozvánka sem platí nejen pro vás, ale i pro celou vaši síť. Nemusíte sami zbytečně vymýšlet něco, co už někdo jiný vytvořil za vás (a pro vás :-)).
S úspěchem v MLM je to stejné, jako s běháním maratónu. Většina lidí na to nemá odvahu, takže to nikdy v životě nezkusí. Pak jsou tací, kteří se do toho s nadšením pustí, ale po týdnu je eufórie z tréningu pustí a tak se vrhnou zase na něco jiného (nebo toho prostě nechají). A pak jsou ti, kteří zůstanou. Vědí, že maratón neuběhnete bez toho, abyste trénovali. Že neuběhnete 40 kilometrů bez toho, abyste napřed uběhli 2. A taky vědí, že maratón může uběhnout každý – stačí postupně zvyšovat vzdálenost, na které trénují. Někdo zvládne celou vzdálenost za půl roku, někdo za 4 roky. Množství lidí na startu amatérským maratónů ale jasně říká – dá se to zvládnout. Zvládnou to nejen mladí a perspektivní, ale i ti, kdo mají produktivní věk dávno za sebou, nebo začali sportovat, když jim bylo 50. Na startu dokonce často objevíte i hendikepované sportovce, kteří přes všechny překážky zvládnou dorazit do cíle.
Maratón v MLM není o tom, kdo tam bude první – ale kdo doběhne do cíle. A to zvládne každý, kdo to nevzdá.
Stejně jako u maratónu ale musíte začít na začátku. Nejde začít na 40. kilometru a doběhnout jen ty poslední 2. Prostě to musíte projít od začátku celé…
Informace o provizním systému a odměnách ze zaregistrovaných zákazníků / poradců najdete v lekci Jak funguje podnikání s Euronou.